Alfred föddes på BB Stockholm torsdag den 17 februari 2011 klockan 20.19. Flora och Lilly föddes på Huddinge sjukhus tisdagen den 22 oktober 2013 kl 13.02 och 13.05.

söndag 20 februari 2011

Om namnen

Vår son heter Alfred Walter Masato, och alla namnen hade vi bestämt redan långt innan han föddes. Alfred kom vi fram till efter att jag föreslagit Emil, men Christopher var inte med på det. Men Emil i Lönnebergas bäste vän heter ju Alfred, och det gillade vi båda två. "Du och jag, Emil." "Du och jag, Alfred".
Jag ville ha ett japanskt mellannamn, eftersom jag är Japanfantast, så jag bad våra japanska vänner Shinji och Yoko om hjälp att hitta ett namn som dels betyder något fint och dels inte låter allt för konstigt i Sverige. De tänkte noga på saken och gav oss sen några olika förslag, och vi fastnade för Masato, som betyder "honest and loyal man".
Walter bestämde vi oss för sist. Christopher hade föreslagit det ett par gånger, men jag hade inte varit övertygad, lite beroende på att mina kolleger Susanne och Jimmy har en liten son som heter Walter, så det kändes liksom taget redan. Men så en dag när de andra namnen fanns på plats och Christopher nämnde Walter igen så kändes det plötsligt rätt. Dessutom är namnet Walter med i Eggstone-låten "Summer and looking for a job", där även namnet Sara är med ("'Good and bad days alter', Sara said to her friend Walter") - och Susanne och Jimmy tyckte bara det var roligt, så då var det klart!

Inga kommentarer: